Sunday, March 19, 2017

CARA MENABUNG YANG BERKESAN DENGAN KONSEP '7 JARS'

Assalamualaikum dan Salam sejahtera semua.. Entry kali ni saya nak cerita serba sedikit tentang amalan menabung yang berkesan bagi saya. Lagipun, amalan menabung ni memang kita perlu terapkan dalam kehidupan kita kan. Sejak dari anak-anak kecil lagi kita perlu didik. Menabung juga dapat dikatakan seperti menyediakan payung sebelum hujan. Banyak kebaikan yang akan kita peroleh jika kita menabung.

Konsep yang akan saya tekankan ini sedikit sebanyak membantu saya dalam urusan kewangan. Aliran kewangan tu sangat penting, tidak kira dalam apa kategori sekalipun. Begini caranya...

Cara menabung yang berkesan dengan konsep 7 jars

Nak tanya, uall tau tak konsep simpanan 7 jars??  Bagus tau kalau kita start amalkan dari sekarang ni. Boleh berjimat cermat, boleh target apa yg kita nak. Sebab apa? Sebab kita nampak duit kita tu ke mana. Kita dah siap-siap plan untuk kewangan kita sampai bila-bila. Tapi, haruslah amanah dengan diri sendiri dan disiplin. Bukan untuk org lain, tapi untuk diri sendiri. Dei masa hadapan yang lebih cerah.

Ok, 7 jars adalah adaptasi daripada konsep 6 JARS yg diasaskan oleh T Harv Eker. Ia adalah salah satu cara untuk menabung dengan berkesan. Cuma saya tambahkan 1 lagi jars untuk tabung IBU BAPA. Tak dinafikan kewajipan sebagai seorang anak ini banyak, tapi kita boleh juga membantu kedua ibu bapa kita dari segi kewangan. 

7 TABUNG TERBAHAGI KEPADA 


 >>> NEC (necessity) - Tabung untuk benda-benda keperluan asas dan belanja harian, bil-bil atau perbelanjaan untuk anak-anak.


>>> EDU (education) - tabung untuk kos pembelajaran, buku-buku, alat tulis dan pengangkutan untuk menghadiri sebarang kelas.


>>> LTSS (long term saving for spending) - tabung untuk sesuatu benda yang hendak gunakan duit banyak, contohnya nk beli rumah, kereta, atau pun gadget.


>>> FFA (financial freedom) - tabungan untuk hari tua bila dah tak mampu cari duit. Dah pencen. atau sebagainya. selain daripada simpanan kwsp, perkeso, atau asb ini pun boleh membantu.


>>> PLAY (leisure) - tabung untuk buat apa yg kita suka.. misalnya hobi, travel, makan sedap-sedap atau apa pun segala wishlist kita kan. 

>>> GIVE (charity) - tabung untuk kebajikan. Sedekah, zakat & sebagainya.


>>> PARENTS (ibu bapa) - wang bulanan utk ibu bapa walaupun mereka dah kaya. Kalau ibu bapa dah meninggal dunia, gunakan utk urusan-urusan mereka yang belum selesai dan kalau semua dh selesai, bersedekahlah on behalf of mereka. InsyaaAllah besar syafa'atnya.


MACAM MANA NAK MULAKAN KONSEP 7 JARS NI??


Setiap bulan, duit bonus /gaji kita bahagikan ikut percentage :


NEC 50%
LTSS 10%
FFA 5%
PLAY 10%
GIVE 10%
PARENTS 10%
EDU 5%

Jadi kalau bonus /gaji /elaun RM10,000 :

RM5000 utk NEC, keperluan harian dan sebagainya.
RM500 utk EDU, buat beli buku, bayar workshop, tambang pi kelas, etc.
RM1000 utk LTSS, kumpul duit nak beli rumah.
RM500 utk FFA, ni long term jd boleh lah beli saham ke emas ke.
RM1000 utk PLAY, tabung travel!
RM1000 utk GIVE, sedekah, zakat semua.
RM1000 untuk ibu bapa.


Peratus boleh ubah-ubah ikut situasi masing-masing tapi mesti disiplin setiap bulan, duit mesti pergi ke tempat-tempat tu. Masuk tabung jangan korek-korek dah. Walaupun bonus /gaji baru RM1000 pun kena buat juga macam ni. Takpe bagi 100 kat mak ayah pun, takde 100 takdela 1000 kan. lagi banyak kita memberi lagi bertambah rezeki kita. 




Jadi, amalkanlah menabung cara macam ni. Memang seronok dan akan beri semangat untuk kita nak menabung lebih lagi. Tapi ingat tak boleh culas-culas tau... Tukar peratus tu kalau rasa tak boleh.. 


Percayalah, buat macam ni kita akan memupuk diri kita sendri untuk lebih terkawal dalam perbelanjaan. Sgt berguna. Nak best lagi ambillah tabung-tabung yang cantik-cantik (mungkin boleh buat sendiri atau ambil bekas-bekas lama). 
Selamat Menabung semua. 








2 comments:

  1. Thanks berkongsi tips menabung ni! sangat berguna especially untuk orang yang liat sangat nak menabung macam syed ni hehehe. Nanti dah ada gaji nak buat macamni lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi.. Semoga bermanfaat.. selamat menabung.. =) u can duit!

      Delete

CARI DI SINI

Followers

TANYA DI SINI