Saturday, September 10, 2016

Tips kesuburan dan menangani masalah haid yang tidak teratur.

Ramai wanita yang mengalami masalah haid yang tidak teratur. ini akan menyebabkan kesukaran untuk hamil kelak; seringkali dipandang remeh dan tidak diambil peduli, ianya tidak normal bagi seorang wanita yang tidak 'datang bulan' pada waktu yang sepatutnya.
Tips kesuburan dan menangani masalah haid yang tidak teratur
Menurut Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan, Pusat rawatan islam (PUSRAWI) , Dr Adilah Ahmat, kitaran haid dipengaruhi hormon kewanitaan , iaitu Estrogen dan Progesteron iaitu proses penyediaan lapisan Endometrium (lapisan paling dalam uterus) untuk kehamilan. Jika kehamilan tidak berlaku, dinding ini akan runtuh & dibuang sebagai haid. Kitaran haid berlaku pada purata 28 hari atau 26 hingga 35 hari.

Apakah Puncanya??
Kitaran haid yang tidak menentu antara gejala menunjukkan seseorang wanita itu mungkin mengalami Sindrom Ovari Polisistik (PCOS), punca lazim menyebabkan seseorang itu kurang subur. PCOS adalah satu keadaan penyakit sistem reproduksi yang berlaku ketidakseimbangan hormon dalam badan yang memberi kesan terhadap kitaran haid & ovulasi. 

ia meransang kalenjar ovari menghasilkan banyak follicle (kelumpang yang mengandungi telur ovum). tanda-tanda lain PCOS adalah sprti pertumbuhan bulu yang berlebihan di muka, dada & bahagian bawah abdomen; jerawat dan mempunyai berat badan yang berlebihan.

Sebab yang lain adalah tahap hormon prolaktin yang terlalu tinggi (hyperprolactinemia). Seorang wanita biasanya akan mengeluarkan hormone prolaktin apabila dia sedang menyusu badan. kadar hormon yang tinggi ini akan meyebabkan haid tidak datang.

Antara kesan-kesan yang di rasai oleh wanita yang tidak datang haid ialah :
* Sukar hamil
* Tubuh badan terasa letih
* Emosi kurang stabil dan rasa terganggu
* Mudah marah dan mengganggu hubungan suami isteri
* Masalah Jerawat

Boleh lihat video di bawah ni..... 


Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung from iReach HD on Vimeo.



Tips Kesuburan 

* JAGA PEMAKANAN
( Elakkan pengambilan sesetengah jenis makanan & minuman spt makanan ringan, jeruk , makanan segera, minuman beralkohol & minuman berkarbonat.)

* KAWAL BERAT BADAN
(  Berusahalah untuk mendapatkan berat badan yang seimbang. Obesiti boleh menggangu proses pengeluaran telur.)

* AMALKAN SENAMAN BERKALA
( Bersenam secara tetap & teratur.)

* BERHATI-HATI MENGAMBIL SEBARANGAN UBATAN
( ketahuilah bahawa kebanyakkan ubatan spt ubat anti kemurungan, pil tahan sakit, & antibiotik boleh memberi kesan terhadap kesuburan anda.)

* PERIKSA RAHIM ANDA
( masalah dalam rahim spt Endometriosis, fibroid, atau cyst boleh menjejaskan peluang untuk hamil. jadi, penting bagi anda mengetahui keadaan rahim sendri.)

BACA SINI 
( Untuk peningkatan tahap kesuburan anda)

Oleh itu, saya mencadangkan pada anda yang mengalami masalah yang sedemikian untuk mendapatkan supplemen yang bersesuaian untuk mengatasi masalah anda. sama ada masalah haid yang tidak teratur ataupun maslah kesuburan suami isteri. 

CADANGAN PRODUK :

VIVIX  + GLA COMPLEX + B-COMPLEX





Disertakan juga TESTIMONI penghidap yang sudah berjaya atasinya..







Sebarang pertanyaan atau pesanan produk boleh hubungi /watsapp saya & saya akan memberi bimbingan serta konsultasi pada anda sehingga anda berjaya/mencapai target. 
Amiinn Ya Mujib! 
Ingin mencuba rangkaian produk dari shaklee?? Anda ingin menjana pendapatan dengan shaklee?? Ingin mengubah hidup & kesihatan anda dengan shaklee?? 
Jangan tunggu lagi dan hubungi saya! 

 klik sini

You are not paying for the supplement, but you are investing on your health.

Pengedar Sah Shaklee Senawang / Seremban

Pengeposan seluruh malaysia termasuk Sabah & Sarawak

Yaya Abd Aris
018 328 4995


Qisyaireen.blogspot.com










No comments:

Post a Comment

CARI DI SINI

Followers

TANYA DI SINI