Sunday, September 25, 2016

Ibu ceaserean mampu sembuh dengan cepat & bertenaga semasa berpantang.

Assalamualaikum & salam sejahtera semua.. Kalau boleh semua ibu-ibu didunia ini ingin bersalin secara normal & tanpa ada apa-apa masalah ketika ingin bersalin kan.. Sihat ibu & anak..
 Baru-baru ni adik ipar saya baru saja melahirkan anak secara pembedahan. Sudah pun melebihi due date. Lima hari lebih. Macam adik ipar saya ni langsung xde tanda-tanda nak bersalin. Macam-macam cara dah dia lakukan, tapi tidak ada juga tanda. Akhirnya sebelum nak induce, keluar tanda air hijau yg mana tandanya bayi didalam sudah pun mengeluarkan najis ( mekonium ). 

Bukaan rahim pula langsung tidak ada. 0cm.. Doktor kata kalau ada buka 2-3cm masih lagi boleh tunggu tapi disebabkan 0cm maka terpaksalah melakukan secara pembedahan. Demi keselamatan bayi juga. 

Jadi, itu adalah antara punca seseorang yang perlu melakukan cesarean. 
Punca-Punca cesarean
FAKTOR BAYI
Lemas
• Saiz Bayi besar 
• Cephalopelvic disproportin (CPD)
• Kedudukan bayi 
• Cacat
• Pembesaran terbantut
• Kembar
• Tali pusat bermasalah

FAKTOR IBU
• Masalah kesihatan ( jantung, darah tinggi, kencing manis )
• Rahim pecah
• Masalah uri 
• Pembedahan lebih dari 2x
• Proses kelahiran panjang

Penjagaan ibu cesar ni perlu diberi dengan lebih teliti kerana luka bersalin itu lebih besar dan dalam berbanding luka episiotomi di faraj. seeloknya ibu yang bersalin secara cesar ni berjalan dahulu perlahan-lahan sekeliling katil kerana banyak kajian menunjukkan pergerakkan selepas pembedahan cesarean dapat membantu proses penyembuhan luka dan mengurangkan risiko darah beku. 

Minum air yang secukupnya agar tidak sembelit. Makan makanan yang tinggi serat. Dan yang kaya dengan vitamin & mineral. Pastikan luka bersalin kering dan bersih bagi menggelakkan jangkitan kuman.  Menggunakan bengkung yang lembut supaya dapat menyokong dan mengurangkan rasa sakit ketika batuk, berjalan mahupun sedang menyusukan anak. Menyusu badan juga dapat menyembuhkan rahim. Kerana setiap kali menyusu , badan akan mengeluarkan hormon oxytocin yang membantu mengecutkan rahim.

Baca juga ----->>> Bolehkah jahitan bersalin yang terbuka sembuh ??

Jadi, nasihat & cadangan saya pada ibu- ibu yang bersalin pembedahan cesarean harus mengambil supplemen / vitamin agar dapat membantu & menyembuhkan luka cesar. Pengaliran darah yang baik. Dapat tambah darah. Yela, banyak darah yang keluar semasa proses bersalin kan. Kalau tidak semasa berpantang nanti kita akan rasa lesu, muka kusam, mudah letih, stress & banyak lagi. Sebelum terjadi baik kita cegah.

Sokongan ahli keluarga dan suami juga membantu para ibu supaya lebih tenang semasa berpantang.

Baca juga ----->>> SINI

Set bersalin shaklee adalah alternatif set bersalin yang terbaik untuk merawat luka bersalin sama ada secara normal mahupun cesarean. Dapat membantu menyembuhkan luka bersalin dengan cepat. Menjadikan waktu berpantang anda adalah waktu yang gembira & bersemangat.

KEKAL SIHAT , CANTIK & BERTENAGA SEMASA BERPANTANG

Banyak testimoni- testimoni positif dari pengguna set bersalin shaklee.








Sebarang pertanyaan atau pesanan produk boleh hubungi /watsapp saya & saya akan memberi bimbingan serta konsultasi pada anda sehingga anda berjaya/mencapai target. 
Amiinn Ya Mujib! 

Founder at HealbeauThy Family 
- The Achiever -

Ingin mencuba rangkaian produk dari shaklee?? Anda ingin menjana pendapatan dengan shaklee?? Ingin mengubah hidup & kesihatan anda dengan shaklee?? 
Jangan tunggu lagi dan hubungi saya! 
 klik sini

You are not paying for the supplement, but you are investing on your health.

Pengedar Sah Shaklee Senawang / Seremban

Pengeposan seluruh malaysia termasuk Sabah & Sarawak

Yaya Abd Aris
018 328 4995
Qisyaireen.blogspot.com






No comments:

Post a Comment

CARI DI SINI

Followers

TANYA DI SINI