Tuesday, November 27, 2018

KENALI TEKANAN OKSIDATIF DAN CARA MENGAWAL RADIKAL BEBAS

Assalamualaikum semua dan salam sejahtera.. Bila tengok gambar ni rasa-rasanya nak makan ke apple yang buruk tu? Rasanya kalau apple yang dah nampak berubah warna sikit pun kita dah tak nak makan kan..nampak macam lebam sikit pun kita dah buang bahagian yang lebam tu kan.


Macam tu lah juga tubuh badan kita. Macam mana besi yang akan berkarat. Akan berkarat jugalah dalam badan kita.
Kenali tekanan oksidatif dan cara mengawal radikal bebas
Perubatan kini telah menunjukkan kepada kita bahawa Tekanan oksidatif ( kerosakan radikal bebas) adalah akar yang akan menyebabkan lebih daripada 100 penyakit degeneratif kronik. Tekanan oksidatif adalah satu keadaan di mana jumlah radikal bebas di dalam tubuh melebihi kemampuan tubuh untuk meneutralkannya. Akibatnya, peningkatan proses pengoksidaan sel-sel tubuh normal menjadi semakin tinggi dan menimbulkan kerosakan yang lebih banyak. 

Tekanan oksidatif sering berlaku sebagai kesan sampingan aktiviti tubuh manusia. Apabila sel-sel badan menggunakan oksigen untuk menjana tenaga, sel-sel badan boleh membentuk molekul reaktif (mudah untuk bertindak balas) yang dipanggil radikal bebas.Penulisan perubatan membuktikan bahawa tekanan oksidatif adalah penyebab utama penuaan diri dan timbulnya penyakit kronik seperti barahpenyakit jantungalzheimer, dan lain-lain. 

Apabila berlaku ketidakseimbangan antara radikal bebas (pro oksidan) dan antioksidan, ia menjadi punca utama yang menyebabkan penyakit-penyakit kronik seperti :
> Jantung
> Diabetes
> Kanser
> Alzheimer
> Parkinson
> dan sebagainya..

Bagaimana Radikal Bebas terbentuk??
Sebelum tu,ape pula free radical ni kan? Free radical atau Radikal bebas ni adalah unstable atom dalam badan yang disebabkan pencemaran, direct sunlight, proses badan membakar lemak, proses penuaan, brain degeneration dan banyak lagi.. jadi semua perlu tahu, dalam badan kita ni ada banyak radikal bebas.

Radikal bebas adalah normal dan perlu pada tahap yang tertentu kerana ia juga meransang proses pembaikan dalam tubuh badan kita.



Anda ada rasa keletihan/mudah letih/selalu cepat letih? pelupa? imun lemah? mudah dijangkiti sakit contohnya demam selesema. Sakit-sakit badan/ sakit otot sendi? susah tidur (insomnia)? Nampak tua dari umur yang sebenar..atau kata lainnya kulit bertambah kedut, beruban? haaa.. yang ni boleh dikatakan adalah tanda-tanda anda sudah mengalami tekanan oksidatif atau dalam bahasa omputihnya Oxidative stress.

Risau kan..sebab kita rasa benda tu adalah normal. Yes! ia memang normal tapi kalau jumlah radikal bebas yang dihasilkan lebih banyak daripada proses pembaikan, maka akan berlakulah tekanan oksidatif ini.

Tapi ianya boleh dikawal dan boleh di halang kalau badan kita ada antioksidan yang cukup. Antioksidan memainkan peranan yang sangat penting.

Sekiranya stabil, radikal bebas tak lagi membahayakan sel-sel badan. Pakar-pakar kesihatan percaya bahawa tekanan sel boleh dikawal dengan baik dengan memakan makanan kaya dengan antioksidan. Antioksidan biasa adalah vitamin A, vitamin C, vitamin E, zink, selenium dan polifenol tumbuhan.
Boleh amalkan pemakanan yang kaya dengan antioksidan. Seperti sayuran hijau, walnut, bawang putih, avocado, delima, tomato dan sebaginya. 

ATAU


Anda boleh amalkan pengambilan supplemen tambahan yang tinggi antioksidan seperti :

> Vivix ( Resveratrol )
> Coq Trol Plus 
> Vitamin C
> Vitamin E
> Vitamin A

Bagaimana suplemen ini boleh membantu menyokong kesihatan anda?


VIVIX
vivix shaklee
 Terdapat 4 mekanisme utama Vivix.
1. DNA repair
DNA yang rosak biasanya sel akan cuba repair dulu. Kalau dah fail baru lead to apoptosis semua tu. Resevratrol ni dia bantu sel repair DNA. 

2. Aktifkan mitokondria dalam sel
Kajian menunjukkan sel yang ada mitokondria yang aktif dan sihat lebih rendah berisiko utk bertukar jadi sel kanser

3. Memberi impak positif pada pengawalan genetik

4. Melambatkan pembentukkan protein AGE yang berkait rapat dengan penuaan.

COQ TROL PLUS

Produk baru shaklee. Dulu dah ada Coq Health, tapi sekarang da ada improved formula dari shaklee. yang lebih power dan lebih baik lagi. 

Mengandungi Resveratrol juga, ada tocopherol dan better absorption siap dengan olive oil. dan juga gluten free (sangat elok bagi yang eczema). Memang proven untuk kecantikan dan juga kesihatan, Coq10 bagi energy pada sel. so sel boleh repair itself. Banyak sangat khasiatnya. Badan bertenaga, kulit bertambah cantik, atau glowing, makin anjal, kolagen makin bagus. 

Coenzyme Q10 (COQ) adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga dalam sel kita. ia berada dalam mitokondria, stesen janakuasa sel. COQ tinggi dalam sel otak, jantung dan hati. 

Bagusnya ia akan menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang bole digunakan sepanjang hari. tinggi antioksidan. melindungi sel akibat daripada radikal bebas.

SUSTAINED RELEASE VITAMIN C

Sebenarnya dalam banyak-banyak vitamin c yang pernah saya ambil, Vitamin c shaklee antara yang paling berkualiti , bersifat semulajadi, mempunyai kajian klinikal dan ada sistem Sustained Release. Banyak brand vitamin c yang ada standard ni. harganya mahal. sebotol kadang-kadang ada yang mencecah sehingga RM150-RM200. Bila dikira-kira sebiji jatuh harga RM1.50 hingga RM2.

Tapi,Vitamin c shaklee ada 180 biji sebotol, tahan berbulan tau. kalau kira-kira sebiji hanya 0.60 sen sahaja. Dah la jimat berbulan,khasiatnya menyeluruh, tinggi antioksidan. terbaik untuk kesihatan dan kecantikan.


Dari segi kesihatan:

- Dapat memerangi kanser
- mampu menghapuskan radikal bebas sebelu ia menyerang sel-sel
- mengekalkan kolestrol sihat
- bagus untuk demam selesema

Dari segi kecantikan:
- Membentuk kolagen
- mencantikkan kulit
- memudarkan parut
- hindarkan jerawat/ jeragat
- cerahkan kulit

VITA-E COMPLEX
Bertindak sebagai antikoagula (anticoagulant) yang mengurangkan kebolehan darah untuk membeku. Ini mengurangkan risiko penyakit strok akibat darah beku Dan penyakit jantung. Membantu menguatkan 2 enzim pending yang menjana sejenis bahan dipanggil prostacyclin, iaitu sejenis komponen yang menghalang blood clot Dan memastikan salur darah sentiasa dalam keadaan baik.

Membantu menjaga permukaan dalam salur darah agar sentiasa licin - menggelakkan pembentukan kolestrol. Bertindak sebagai antioksidan yang menghalang radikal bebas Dari merosakkan sel-sel badan kita.

Vita-E juga dapat mmlembantu pembesaran tulang yang sihat dengan melawan bahan kimia Dan asid yang boleh mengganggu pembentukan tulang.
membantu fungsi sistem badan spt : 
      ✔sistem saraf
      ✔sistem otot
      ✔sistem pembiakan (proses 
          Pembentukan gen)

CAROTOMAX
Carotomax sangat sinonim dengan Vitamin A. Sebab itu ia digelar Vitamin Mata kerana ia sangat terkenal untuk masalah rabun. Ini kerana Carotomax mengandungi campuran fitokimia semulajadi yang penting untuk kesihatan mata, kulit dan membran mukosa.

Carotomax shaklee adalah hasil gabungan 6 varieti karotena yang diekstrak dari sayuran dan buah-buahan yang tinggi sifat antioksidan seperti biji anggur, brokoli, tomato, rumpai laut, kentang dan minyak sawit.


Carotomax melawan kanser dan oksidasi : pengambilan beta karotena mampu mengukuhkan sistem imun, melambatkan penuaan dan menyekat aktiviti bahan kanser dan menghalang pembentukan sel-sel kanser. Ini mengurangkan risiko kanser, terutama sekali kanser paru-paru dan payudara. Ia mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati.


itulah dia supplemen-supplemen yang dapat membantu anda melawan radikal bebas. Jom amalkan antioksidan agar oxidative stress dapat di elakkan.

Sebarang pertanyaan atau pesanan produk boleh hubungi /watsapp saya & saya akan memberi bimbingan serta konsultasi pada anda sehingga anda berjaya/mencapai target. 
Amiinn Ya Mujib! 

Founder at HealbeauThy Family 
- The Achiever -

Ingin mencuba rangkaian produk dari shaklee?? Anda ingin menjana pendapatan dengan shaklee?? Ingin mengubah hidup & kesihatan anda dengan shaklee?? 
Jangan tunggu lagi dan hubungi saya! 
 klik sini

You are not paying for the supplement, but you are investing on your health.

Pengedar Sah Shaklee Senawang / Seremban

Pengeposan seluruh malaysia termasuk Sabah & Sarawak

Yaya Abd Aris
018 328 4995
Qisyaireen.blogspot.com




No comments:

Post a Comment

CARI DI SINI

Followers

TANYA DI SINI