Monday, November 26, 2018

Kematian Sel secara semulajadi VS secara Nekrosis

Assalamualaikum semua dan salam sejahtera.. Anda pernah terfikir tentang bagaimana sel badan kita ni .apa yang terjadi? apa yang dimaksudkan tentang sel mati (nekrosis) ? Bila dah tau serba sedikit tentang nekrosis ni memang agak menyeramkan juga la. Hebatnya ciptaan Allah ni yang kita terlepas pandang kan. 

Setiap hari sel kita akan mati dan digantikan dengan sel yang baru. 

:: SEL APOPTOSIS & SEL NEKROSIS ::
Kematian sel secara semulajadi VS secara nekrosis

SEL APOPTOSIS ni adalah kematian sel yang terprogram (programmed cell death) , komponen ni biasa berlaku dalam perkembangan sel untuk menjaga keseimbangan pada organisma multicellular. Definisi mudahnya macam mati sebab tua. Tapi, yang mati sebab tua tu kita nak dia mati dengan sendiri (apoptosis) kalau tak mati dia jadi jahat ( sel kanser). Atau kata lain lagi adalah kematian sel secara semulajadi, bukanlah secara paksaan. Sel yang matang dan tua yang tidak diperlukan lagi akan mati secara apoptosis. 

Proses ini akan menyeimbangkan antara sel-sel yang lama dan sel-sel yang baru akan terbentuk. Sel yang mati akan mengecut dan dibuang ke luar badan secara semulajadi. Sel baru yang terbentuk itu akan menggantikan sel yang lama.

APA PULA SEL NEKROSIS NI?

Sel NEKROSIS ni pula adalah sel yang mati akibat faktor luar. Macam radikal bebas, toksik, jangkitan, trauma atau kecederaan. Ianya tak terkawal yang boleh menyebabkan kerosakan sel. Adanya tindak balas keradangan dan boleh mendapat penyakit yang serius. Kata lainnya,kematian sesuatu tulang atau tisu dalam anggota badan. Kematian tisu-tisu badan akibat daripada kekurangan bekalan darah. proses ini menyebabkan kekurangan oksigen dan akhirnya mengalami proses nekrosis.

Ringkasnya, nekrosis ni kematian pra matang disebabkan faktor di atas tapi apoptosis adalah proses yang natural.

Contohnya seperti sakit jantung. Seseorang itu dikatakan mendapat serangan jantung apabila otot jantungnya tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi disebabkan oleh arteri koronari menjadi sempit. Ia juga boleh terjadi apabila bekalan tersebut terputus sama sekali mengakibatkan sebahagian daripada otot itu telah mati atau mengalami nekrosis dan gagal berfungsi. (Untuk pengetahuan semua, sel perlukan oksigen; glucose untuk hidup)
 Atau juga seperti pesakit diabetes / kencing manis. kulit yang hitam pada kaki pesakit diabetes. Sel-sel kulit hitam tu dah mengalami proses nekrosis. Ada keadaan tertentu dimana anggota tubuh yang kematian sel itu akan di potong, ianya adalah untuk menggelakkan infeksi ke seluruh tubuh atau anggota badan yang lain. Badan akan mengalami keradangan.

Jadi, macam mana nak bendung masalah sel mati akibat nekrosis ni..?? 
Kita berilah vivix. Biar sel reti mati sendiri. Vivix akan membantu dalam proses apoptosis sebab apoptosis ni proses membunuh sel yang sangat terkawal. Dari segi necrotic pulak Vivix membantu dalam pemulihan sel-sel necrotic. Sebab necrosis adalah keadaan badan yang cedera. Vivix sgt bagus untuk rawat kecederaan. 

Lagi Kenapa? Sebab bila sel-sel mengalami kerosakan DNA tetapi gagal untuk menjalani apoptosis, sel inilah yang akan membiak menjadi sel kanser. Bahaya kan! 
Bagaimana VIVIX  bertindak ke atas sel tubuh manusia ?? 

Cell Defence : mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit.
Cell Energy : memberi tenaga kepada sel yang lemah
Cell Repair : membaiki sel yang telah rosak
Cell Performance : meningkatkan prestasi sel

Kesemua yang memang kita perlu untuk pastikan sel-sel kita hidup dan boleh menjadikan segala organ dalam badan kita berfungsi dengan baik bukannya berpenyakit. 

Sel hidup, mesti ada oksigen dan tenaga, Tapi kalau takdak tenaga.. takdak oksigen.. sel mati. Macam kita kurang oksigen kita semput, kalau sel kurang oksigen boleh jadi sel berasid dan enzim tertentu akan dilepaskan. Sudahnya DNA yang rosak. 

Jadi, penting juga peranan VIVIX ni kan..Bukan sebarang product yang boleh control apa yang berlaku secara biologi dalam badan kita. Jadi, consume la vivix setiap hari. Kita tak boleh nak ubah hukum alami ni tapi kita boleh cegah dan jaga. Ni pun cara kita ikhtiar dari ciptaan Allah. Dia dah bagi peluang dah. Amiklah kesempatan ni. vivix terbukti boleh repair sel-sel badan, DNA. 

Lagi pun,vivix mahupun produk shaklee yang lain bukanlah calang-calang produk. bukanlah produk yang overclaim. yang penting,perlu dapatkan konsultasi yang betul. Berjumpa dengan doktor untuk dapatkan kepastian penyakit dan rawatan. 
You are not paying for the supplement, but you are investing on your health.

Sebarang pertanyaan atau pesanan produk boleh hubungi /watsapp saya & saya akan memberi bimbingan serta konsultasi pada anda sehingga anda berjaya/mencapai target. 
Amiinn Ya Mujib! 

Founder at HealbeauThy Family 
- The Achiever -

Ingin mencuba rangkaian produk dari shaklee?? Anda ingin menjana pendapatan dengan shaklee?? Ingin mengubah hidup & kesihatan anda dengan shaklee?? 
Jangan tunggu lagi dan hubungi saya! 
 klik sini

You are not paying for the supplement, but you are investing on your health.

Pengedar Sah Shaklee Senawang / Seremban

Pengeposan seluruh malaysia termasuk Sabah & Sarawak

Yaya Abd Aris
018 328 4995
Qisyaireen.blogspot.com



No comments:

Post a Comment

CARI DI SINI

Followers

TANYA DI SINI